fbpx
április 20, 2024

Így pattanj nyeregbe ősszel és télen!

A Magyar Kerékpárosklub régóta várt Bringás Reggelijén, szeptember 22-én sok helyen esőre ébredtek, ennek ellenére népszerűek voltak a reggeliző- és uzsonnázópontok, ahol most először KOMETA téliszalámi is várta a lelkes munkába kerekezőket. Nemcsak a Bringás Reggeli sikere, hanem számos kutatás is bizonyítja, hogy borongósabb, csúszósabb időben sem mondunk le a kerékpárunkról. És milyen jól tesszük! Van pár dolog azonban, amire érdemes odafigyelnünk – mindebben az eolo-KOMETA Cycling Team hazai versenyzői és a Magyar Kerékpárosklub is segítenek. Blogposztunkból kiderül továbbá az is, hogy hányan tekintenek a biciklire fő közlekedési eszközként, és hogy mi motivál minket leginkább a tekerésre.

bringas reggeli2
Bringás reggeli KOMETA téliszalámival

A felnőttek háromnegyedének van kerékpárja

Kimagasló a kerékpárral rendelkezők aránya a felnőttek között: 63%-uknak saját biciklije van, és 75%-ra nő ez a szám, ha az elérhető nem saját bringákat is beleértjük. Mindez abból a kutatásból derült ki, amit a Magyar Kerékpárosklub megbízásából a Medián készített tavaly. Az eredmények alátámasztották továbbá azt is, hogy a kerékpározás népszerű sport, 10-ből több mint 7-en szoktak kerékpározni, a koronavírus miatt pedig még többen pattannak nyeregbe, mint korábban.

Minden 4. felnőtt rendszeres közlekedési eszközként tekint a bringájára

Az Aktív Magyarország támogatásával létrejött reprezentatív kutatás rávilágít arra is, hogy 10-ből 6 felnőtt nem autóval közlekedik a mindennapokban, a válaszadók több mint fele fenntartható közlekedési módokat választ, így pl. kerékpározik, gyalogol vagy tömegközlekedést használ. 16%-uk elsődleges közlekedési eszköze a kerékpár, mintegy negyede pedig rendszeres közlekedési eszközként nevezte meg a bringáját.

Szeretünk bringázni, mert …

Valószínűleg te is úgy folytatnád a sort, hogy mert ez egy szuper élvezetes mozgás és még az egészségedért is teszel. A már említett kutatás legfontosabb érve is ez. Ezt követi a sorban a szabadság és a rugalmasság, illetve hogy feleslegesnek érezzük rövidebb távokra az autóba ülést. A harmadik helyen az érvek sorában van a környezetvédelem, az, hogy míg a tömegközlekedésre legtöbbször várakozni kell, a biciklire nem, valamint az olcsósága is.

Lehet eső, fújhat a szél

A biciklivel közlekedők a kellemetlen időjárási körülmények között sem mondanak le a kerékpárhasználatról: 42% esős időben, 56% hideg időben, tízből hatan pedig erős szélben is útra kelnek – derült ki a Groupama Biztosító megbízásából készített, 2021 szeptemberében publikált felmérésből. A nyári 86%-hoz képest csupán 5 százalékpontos a lemorzsolódás a kutatás alapján.

Mire kell figyelni ősszel és télen?

Ősszel és télen korábban sötétedik, romlanak a látási viszonyok és csúszósabbak az utak. A 1,5 méteres oldaltávolság megtartása az autóval közlekedők feladata, de mit tehet egy kerékpáros azon túl, hogy mindig nagyon körültekintően közlekedik?

Dina Márton és Fetter Erik az eolo-KOMETA Cycling Team profi kerékpárosai, akik ha épp nem versenyeken vagy edzőtáboraikban vannak, akkor a főváros környéki utakon, pilisi hegyekben fordulnak meg gyakran. Nekik a kerékpározás a munkájuk, ami ráadásul a hobbijuk is, időjárástól függetlenül követik az edzéstervet. Mindketten kiemelték a megfelelő láthatóság, öltözék fontosságát, valamint, hogy olaj mindig legyen a láncon, és hogy mindig bizonyosodjunk meg indulás előtt arról, hogy a fékek jól fognak-e.

Dina Márton szerint az egyik legfontosabb, hogy mindig legyen nálunk elég meleg ruha. „Ősszel és télen akár csak a városban kerékpározunk akár a hegyekben, gyorsan meg tud változni az időjárás, ezért nálam az időjárásnak épp megfelelő öltözék mellett mindig van egy plusz esőkabát vagy szélkabát. Kesztyű, vékony sál-sapka a sisak alá jól tud jönni még ilyenkor, sokat segít, hogy komfortosabban érezzük magunk. A legjobb talán a csősál, azaz buff, ami könnyen vékony sapkává is alakítható” – foglalja össze Márton. A kerékpár felszereltségét illetően a jó külső gumit emeli ki, ami vizes körülmények között sem csúszik meg olyan könnyedén. Azt javasolja, hogy inkább költsünk erre 2-4 ezer forinttal többet, mert nagy esésektől menthet meg minket. Sokszor lassú sebességnél is hajlamos megcsúszni a silányabb minőségű, régebbi, elhasznált külső gumi a vizes kövön, aszfalton. „Ezen kívül, ami még nagyon jó dolog, az a sárvédő. Legyen az csak egy sima műanyag “ass saver” a nyereg alá vagy egy fullos, mind a két kereket takaró fém sárvédő, nagyon sokat számít, ha nem ázik át a nadrág a fenekünkön, derekunkon” – mondja Márton.

A fékezés, kanyarodás kapcsán Fetter Erik a következőket emelte ki: „Alapból fontos még inkább körültekintőnek lenni, mert sokkal nehezebb rossz időben fékezni, megállni. Nagy fékezésnél pedig könnyen megcsúszik a kerék, amiből elég nagy esés lehet. Erre fontos figyelni, talán jobb is egy picit lassabban haladni. A másik fontos dolog a kanyarodás. Én, ha nedves, vizes az út, akkor mindig nagyon lassan kanyarodok, és próbálom a kerékpárt teljesen függőlegesen tartani, nehogy kicsússzon alólam.” Erik hangsúlyozta még, hogy kerüljük ki a síneket, akna fedeleket, és minden fém dolgot az úton, hiszen ha ezeket víz éri, akkor úgy csúsznak, mint a jég.

bringas reggeli

A Magyar Kerékpárosklub tanácsai téli kerekezéshez:

Karbantartási tanácsok:

  • Legyél jól látható a szürke és sötét időben: akár már korábban kapcsold be a lámpáidat, és bringádon legyenek meg a kötelező fényvisszaverők
  • Legyen hosszú sárvédőd elöl-hátul
  • A mozgó alkatrészeket ellenőrizd, tartsd karban, zsírozd
  • Csúszós körülmények között használj szélesebb gumikat
  • Ellenőrizd a fékeidet, ilyenkor gyorsabban kophatnak

Közlekedési tanácsok:

  • Praktikus szempontból érdemes lehet egyszerű, sárvédővel, csomagtartóval felszerelt, egyenes háttal tekerhető városi biciklivel járni
  • A kanyarokat lassabban, ívesebben vedd be
  • Óvatosan és előrelátóan közlekedj: a féktávolság hosszabb lehet
  • Figyelj arra, hogy ne menj jégre és vastag hóba, mert eltérítheti a kereked
  • Lassabban tekerj a szokásosnál, indulj korábban
  • Tarts nagyobb követési távolságot
  • Stabilan tartsd a kormányt

Öltözködési tanácsok:

  • Rétegesen öltözködj: több vékonyabb réteg jobb, mint a kevés vastag
  • Védd az ízületeidet! Figyelj oda, hogy ruha fedje a testrészeidet, de hordhatsz aláöltözőket, akár házilag készített ízületvédőt is.
  • Hóesésben esőponcsó vagy vízálló dzseki hasznos
  • A hideg szél ellen jól jön a szemüveg, hóesés ellen a sildes sapka
  • A kapucni hasznos, de figyelj oda, hogy korlátozza a periferikus látást
Man and woman sitting on wall outdoors with blank arrow

Olasz Olívia

Az egészség megszállottja vagyok; imádok kirándulni, futni, kerékpározni, de a legújabb mozgásformákat is szívesen kipróbálom. Minden érdekel, amivel a testem karban tarthatom.

Olasz Olívia tovbábbi bejegyzéseit itt találod →