fbpx
április 26, 2024
shutterstock_165826010

Aktív kikapcsolódás két keréken: szerelmünk, a kerékpár

Nyáron sokkal könnyebben vesszük rá magunkat a mozgásra, a kerékpározás pedig különösen nagy kedvenc akár egyedül, akár csapatban, sőt, családi programnak is kiváló. A KOMETA évek óta szponzorál egy profi kerékpáros csapatot, az EOLO-KOMETA Cycling Team-et. A csapat két magyar kerékpárosát, Dina Mártont és Fetter Eriket kértük meg arra, hogy adjanak nekünk hasznos tanácsokat a nyári kerékpározáshoz.

Ugyan már tavasszal előkerülnek a kerékpárok és a futócipők, de nyáron többet mozgunk – derült ki a KOMETA Mindennapok reprezentatív felméréséből három éve. Ez az adat valószínűleg most is megállja a helyét, ahogy az is, hogy a többség társaságban szeret leginkább mozogni, és a kerékpár a legkedveltebb nyári mozgásforma. Nem véletlen, hiszen a kerékpár hihetetlen nagy szabadságot ad, lehet magányos és barátos, családi sport is. Kiválthatja az autót, tömegközlekedési eszközt, beépülhet a heti sportrutinunkba, és még a gyerekek is örömmel pattannak nyeregbe, pláne, ha egy szuper játszóteret is útba ejtünk menet közben. És igazán szuper érzés az, amikor a nyári szellőben egy dombról lefelé suhanunk biciklivel.

Mi az, ami mindenképp legyen nálad / amire mindenképp figyelj, ha nyáron kerékpározol?

Dina Márton és Fetter Erik, az EOLO-KOMETA profi bringásai összefoglalták:

Bukósisak

• Bukósisak még a nyári hőségben is legyen rajtunk

Lámpák, szerszámok, pótbelső

• Ugyan nyáron egészen sokáig világos van, de ha emelünk a távon vagy valahol többet pihenünk, mint terveztük, akkor könnyen ránk sötétedhet.
  • Alap szerelőszerszámok és pótbelső is legyen nálunk, különösen, ha hosszabb útra készülünk, mert sok bosszúságtól megkímélhetjük magunkat, ha ezek mind kéznél vannak szükség esetén – tanácsolja Dina Márton.

Innivaló

• Folyadék nélkül még kis távra se induljunk el, és amikor lehetőségünk adódik, töltsük tele a kulacsunkat

Fényvédőkrém

• Ne feledkezzünk meg a fényvédelemről – nemcsak az arcon, az egész testen! Érdemes vízálló fényvédőkrémet használni, hiszen a melegben könnyen leizzadhatunk, és így elég lehet kevesebbszer bekenni magunkat.
  • Még akkor is kenjük be magunkat, ha felhősebb az idő, mert ez hamar változhat, és akkor könnyen leéghetünk.

Fokozatos terhelés

• Terheljünk fokozatosan! Ha pl. tókerülő kerékpártúrára készülünk, akkor az előtte lévő hetekben igyekezzünk minél gyakrabban kisebb távokat tekerni.

Folyamatos figyelem

• Fetter Erik azt tapasztalja, hogy nyáron a nagy hőség miatt az autósok kevésbé figyelmesek, és szerinte nyáron a kerékpárosoknak még a megszokottnál is körültekintőbbnek kell lenniük.

Útvonaljavaslatok

Budapest-Szentendre népszerű kerékpáros útvonal, ahonnan elérhető Dobogókő, Visegrád is

Fetter Erik, az EOLO-KOMETA kerékpárosa úgy tapasztalja, hogy a Budapestről Szentendrére kivezető bringaútvonal nagyon közkedvelt a családok és sportolni vágyók körében. Dina Mártonnal együtt mindketten kiemelték a Dobogókőre felvezető szakaszt, ahol akár országúton akár terepen is mehetünk kerékpárral. A Visegrádi Fellegvárhoz felvezető útra is felhívja a figyelmet Erik, hiszen ezt a Giro d’Italia miatt felújították, így ő a versenyen már ezen tekerhetett.

Balaton, Balaton – te csodás!

Korábban már írtunk arról, hogy toronymagasan a magyar tenger nyert, amikor KOMETA a Facebook közönségét a kedvenc kirándulóhelyeikről kérdezte. Olyan szuper, hogy ezt a tavat körbe is tekerhetjük! Egyedül akár egy nap alatt, barátokkal több szakaszba szedve ráérős beszélgetéseket beiktatva, de még gyerekekkel is még több napra bontva sok-sok strandolással, fagyizással egybekötve. Egy biztos: a látvány minden erőfeszítésünkért kárpótolni fog minket. Gyakorlóterepnek pedig kiváló és belátható távú a Velencei-tó körbetekerése. Előbbi kb. 200, utóbbi 30 km hosszú.

Egynapos családi kerékpáros kirándulás szintén csobbanással – Díjnyertes útvonal: Kaposvár melletti Deseda-tó megkerülő kerékpárút

Ugyan Dina Márton és Fetter Erik edzésútvonalától távol esik, de mindenképp említést érdemel aDeseda-tó körüli kerékpárút Kaposvár mellett, amely idén elnyerte az Év Kerékpárútja közönségszavazását. A 14 km hosszú túra könnyen teljesíthető, szintemelkedése: 185 m. A tavat körbeveszik túrautak, tanösvények, és az út során két hídon is át kell kelni – gyerekeknek is igazán izgalmas lehet ez a bringaút. Fekete István fiatalkorában Kaposváron élt, egy róla elnevezett Látogató Központban is lehet ismerkedni a természettel. Toponár határában érdemes kezdeni a tókerülést, hiszen itt van parkoló, strand, büfésor és játszótér is.

És ha ez tetszett, akkor keressük fel a Közlekedési Kultúra Napja rendezvénysorozat korábbi évek nyertes kerékpárútjait is. A tavalyi győztes szakasz a Poroszló és Tiszafüred közötti kerékpáros hidakon vezető vonal volt, míg 2020-ban a Tatabánya és Tata közötti útszakasz lett a közönségkedvenc.

Miért szuper a kerékpározás? Avagy megerősítések, ha már űzöd, ösztönzők, ha még csak kacérkodsz vele:

• zsírégetés, izomnövelés a szabadban ízületkímélő módon
  • immunrendszer erősítése
  • fogyhatunk, ha mellette odafigyelünk arra, hogy mit eszünk
  • hozzájárulhat a lelki egyensúlyunkhoz
  • jobban alszunk, miután mozogtunk
  • segíti az agyműködést
  • csökkentheti a szív-és rákbetegség kockázatát

* A reprezentatív felmérés 1008 résztvevő megkérdezésével készült az internetet használó magyar lakosság körében 2019 augusztusában.

edesissos

Karaj Erik

Erik vagyok. Szeretem a hasam, de igyekszem egészségesen étkezni. No de mit jelent az, hogy valami egészséges? A táplálkozástudomány nagyon dinamikusan változik, így rengeteg információ található az interneten, amelyek között nem könnyű kiigazodni. A tévhitek eloszlatásával, igazi szakértők bevonásával szeretnék segítséget nyújtani azoknak, akik keresik a válaszokat.